Klik hier voor terugbladeren
Zittende torsie kijkend in de hand.
Klik hier voor vooruitbladeren
Yoga-asana foto.
Yogaboek van Harrie van der Haghen.

Klik hier voor de clip van deze houding.
of
hier voor de grote clip voor snelle internetverbindingen.
Klik op de foto's.
Opbouw 1

Ga zitten met de benen gestrekt naar voren.
Opbouw 2

Leg dan de linker voet tegen het rechter been, zo dicht mogelijk bij het lichaam.
Opbouw 3

Leg dan de rechter voet op de wreef rechts naast het lichaam, of - als het kan zonder al te veel spanning - met de binnenkant van de voet op de grond. Voel dat goed en blijf niet langer in deze houding zitten als het pijn doet. Ben vooral voorzichtig met de kniŽn. Als u vaker in deze houding zit wordt het gemakkelijker, maar forceer niets.
Opbouw 4

Leg dan de linker hand met de handpalm naar boven op de linker knie.
Opbouw 5

Leg dan de andere hand met de handpalm naar boven erbovenop. Strek de rug door de kruin omhoog te brengen. Kijk in de handpalm en adem uit.
Opbouw 6

Breng bij een grote inademing terwijl u kijkt in de handpalm de bovenste hand met een grote boog naar voren, naar rechts en naar achteren.
Opbouw 7

Maak daarbij de voorkant van het lichaam ruim.
Opbouw 8

Als u helemaal ingademd bent kijkt u langs de hand naar de achtergrond om te zien hoever u komt.
Opbouw 9

Bij de volgende uitademing brengt u de hand weer in een grote boog terug naar de andere hand op de linker knie.
Opbouw 10

Opbouw 11

Adem dan even rustig door en adem weer uit. Breng bij de volgende inademing de hand weer, kijkend in de hand, in een grote boog naar voren, naar rechts en naar achter. Adem dan drie maal met de hand naar achteren in en uit. Voel hoe u door de borst met ontspanning ruim te maken bij elke inademing de hand nog iets verder naar achteren kunt brengen, terwijl die bij de uitademing een beetje terugveert. Als u kijkt langs de hand naar wat daar achter is ziet u dat de hand steeds iets verder kan. Breng met een uitademing de hand weer terug naar de andere. Pauzeer weer even en doe het dan voor de derde keer, nu vijf of zeven keer ademen met de hand naar achter.
Opbouw 12

Als u klaar bent, plaats dan de handen op de kniŽen en trek bij de volgende inademing met de handen aan de kniŽen, met de kruin omhoog, zodat er een hele fiere houding ontstaat. Houd even de adem in. Bij de volgende uitademing ontspant u de armen. Leg dan de benen wat makkelijker neer en masseer naar behoefte de kniŽen en de voeten. Doe dan de hele serie ook met de andere zijde.
Klik hier voor terugbladeren
Klik hier voor terug naar begin van de bladzijde.
Klik hier voor vooruitbladeren
Foto's van asanas
films van asanas
breedband-clips
Home Lijst volgens opbouw Alfabetische lijst Lessen